کودکان مادران دیابتی در معرض خطر ابتلای زودهنگام به بیماری های قلبی هستند

5دسامبر 2019 - براساس نتایج یک مطالعه جدید در اروپا، کودکانی که از مادران مبتلا به دیابت متولد می شوند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قبل از 40 سالگی قرار گیرند.

نتایج این تحقیق که بر روی بیش از 2.4 میلیون کودک زنده متولد شده انجام گردید، نشان می دهد که فرزندان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت، 29٪ بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی زود هنگام در مقایسه با کودکان متولد شده از مادران بدون دیابت قرار دارند.

 بر اساس این نتایج، محققان خواستار توجه پزشکان به این ارتباط بالقوه برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی در آینده شدند.

برای بررسی جزئیات بیشتر در مورد روابط بالقوه ی بین دیابت مادر و ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی زودرس در فرزندان، محققان یک مطالعه کوهورت مشاهده ای را با استفاده از داده های ثبت ملی کودکان متولد شده بدون بیماری قلبی مادرزادی در دانمارک، از سال 1977 تا 2016 طراحی کردند. به منظور این تجزیه و تحلیل، محققان بیماران را از بدو تولد تا زمان تشخیص بیماری های قلبی عروقی، مرگ، یا مهاجرت تا 31 دسامبر 2016 - هر کدام که اول اتفاق می افتاد- دنبال کردند.

محققان تمام مادران مبتلا به دیابت حاملگی یا دیابت پیش از بارداری( به عنوان تشخیص دیابت نوع 1 یا نوع 2 قبل از زایمان) را در این تحقیق در نظر گرفتند. اطلاعات دیابت از طریق ثبت ملی دیابت دانمارک، ثبت ملی بیماران دانمارکی و ثبت ملی نسخ در دانمارک به دست آمد.

نتیجه اولیه ی این مطالعه ابتلای زودهنگام به بیماری های قلبی عروقی در کودکان بود. محققان در تجزیه و تحلیلهای خود به اشکال مختلف بیماریهای قلبی عروقی، از جمله بیماری ایسکمیک قلبی، بیماری مغزی-عروقی(cerebrovascular disease)، سکته مغزی، نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری فشار خون بالا، ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی توجه کردند.

از 2،432،000 کودک مورد مطالعه ، 2.3٪  در معرض دیابت پیش از بارداری مادر یا دیابت بارداری قرار داشتند. در رابطه با طبقه بندی دیابت ، 1/1٪ از فرزندان از مادران مبتلا به دیابت بارداری متولد شده بودند، در حالی که 0.9٪ از مادران مبتلا به دیابت نوع 1 و 0.3٪ از مادران مبتلا به دیابت نوع 2 متولد شده بودند. با مقایسه ی مادران، محققان دریافتند که غالبا مادران مبتلا به دیابت پیرتر بوده، تحصیلات عالی داشته، به تنهایی زندگی می کنند و در دوران بارداری کمتر سیگار می کشند. نرخ ابتلای كودكان مادران مبتلا به دیابت به بیماری دیابت، چاقی، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، و بیماریهای مزمن کلیوی، بیشتر بود.

تجزیه و تحلیل ها نشان داد در کودکان متولد شده از مادران دیابتی ، 29٪ میزان ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی زودرس در مقایسه با کودکان متولد شده از مادران بدون دیابت بالاتر است(HR: 1.29, 95% CI: 1.21 to 1.37). محققان هنگام ارزیابی بر اساس نوع دیابت مادران، دریافتند که هر دو دیابت پیش از حاملگی [1.34 (از 1.25 تا 1.43)] و دیابت بارداری [1.19(از 1.07 تا 1.32)] با افزایش نرخ ابتلا به بیماری قلبی عروقی همراه بوده اند.

همچنین این افزایش نرخ در میان انواع خاصی از  بیماری های قلبی و عروقی از جمله نارسایی قلبی [1.45 (0.89 تا 2.35)] ، فشار خون بالا [1.78 (1.50 تا 2.11)] ، ترومبوز ورید عمقی [1.82 (1.38 تا 2.41)] و آمبولی ریوی [1.91 (1.31 تا 2.80)] دیده شد. محققان همچنین خاطرنشان كردند كه وقوع بیماریهای قلبی عروقی در فرزندان متولد شده از مادران مبتلا به عوارض دیابت [1.60 (1.25 تا 2.05)] بیشتر بود.

محققان اظهار داشتند که این شواهد نشان می دهد سابقه ابتلا بهCVD یا عوارض دیابت در مادران دیابتی، میزان ابتلای کودکان آنها را به CVD زودهنگام در دهه های اول زندگی افزایش می دهد. این یافته ها اهمیت استراتژی های موثر، برای غربالگری و جلوگیری از دیابت را در زنان در سن باروری نشان می دهد.

این مطالعه با عنوان "دیابت مادر در دوران بارداری و شروع زودرس بیماری های قلبی عروقی در فرزندان: مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت با 40 سال پیگیری ،" به صورت آنلاین در BMJ منتشر شده است.

منبع:

https://www.mdmag.com/medical-news/children-of-diabetic-mothers-greater-risk-early-onset-heart-disease